Excursie en lezing

Kunststichting Boxtel organiseert op vrijdag 18 maart a.s.

een bus excursie naar de tentoonstelling in het Kröller-Müller Museum te Otterlo van

Barbara Hepworth

Sculpture for a Modern World

Vertrektijd 8.30 uur en aankomst terug in Boxtel 18.00 uur.

Lezing:

Marja Reitsma-Vrijling van de Kunstkamer Boxtel

maandag 14 maart a.s. aanvang 19.30 uur

Locatie lezing: gemeenschapshuis De Walnoot, Reginahof 1 te Boxtel

Het Kröller-Müller Museum eert Barbara Hepworth (1903-1975) met een groot overzicht, vijftig jaar na haar laatste grote tentoonstelling in 1965. Barbara Hepworth is een van de meest succesvolle beeldhouwers vande twintigste eeuw. Haar beelden maken deel uit van de grote sculptuur-collecties in de wereld.

Barbara Hepworth: Sculpture for a Modern World volgt Hepworth’s loopbaan van de stenen sculpturen uit haar jonge jaren tot haar latere, beroemde bronzen beelden. Bijzonder zijn onbekende, nooit eerder getoonde werken, zoals stofontwerpen, tekeningen, collages en fotogrammen. Uitgebreid film- en fotomateriaal, uit Hepworth’s persoonlijke archief, toont de context waarin haar werk is ontstaan. De tentoonstelling omvat ruim honderd werken, waarvan zo’n zeventig van Hepworth en de rest van andere kunstenaars, zoals Jacob Epstein, Henry Moore en Ben Nicholson.

De bijzondere en lange relatie van het Kröller-Müller Museum met Barbara Hepworth is tot op de dag van vandaag te zien in het Rietveldpaviljoen in de beeldentuin. Hepworth koos acht van haar beelden speciaal uit voor dit befaamde paviljoen van architect Gerrit Rietveld. Het paviljoen is als ‘buitenzaal’ onderdeel van de tentoonstelling.

Bron: www.kmm.nl

Middag programma naar keuze

Bezoek aan de vaste collectie van het Kröller-Müller Museum. Het bezit een rijke verzameling aan werken van Vincent van Gogh met daarnaast topstukken van de moderne meesters.

Wandeling via beeldentuin door Park Hoge Veluwe naar bezoekerscentrum 20 min. lopen en van daaruit kunt u een wandeling maken van 4 of 5 km door het park of een bezoek brengen aan het museon over de flora en fauna van het park.

Bustocht door het Park Hoge Veluwe met gids van ongeveer 1½ uur.

Kosten voor de bus excursie zijn:

€ 45,00 per persoon (busreis, entreegeld en lezing);

€ 40,00 per persoon (busreis en entree);

€ 35,00 per persoon (cursisten Kunstkamer Boxtel).

Bent u in het bezit van een geldige museumkaart dan zijn de kosten € 9,15 per persoon lager. Wilt u alleen de lezing bijwonen, de toegang is € 12,50 per persoon.

Hebt u zin om mee te gaan, meldt u zich dan aan bij info@kunststichtingboxtel.nl of telefonisch bij Hannie van Schijndel 06 22562001. Na overmaking op bankrekening IBAN: NL28 RABO 0120 3893 55 van de Kunststichting Boxtel bent u ingeschreven.

Meer informatie over Barbara Hepworth >>

Dagprogramma >>